Frist 1. desember: Få økonomisk støtte til landstrøm

Søk om Enova-støtte til landstrøm innen 1. desember og få dekket opptil 40 prosent av kostnaden. Austevoll Elektro er klare for å installere.
SigurdogØystein1
Austevoll Elektro er blant Norges fremste elektrobedrifter på landstrøm til fartøy. Nå oppfordrer Sigurd Vik (t.v) og Øystein Kalvenes rederier og andre fartøyeiere om å søke om Enova-støtte til landstrøm før ordningen blir avviklet 1. desember. Foto: Austevoll Elektro

Søk om Enova-støtte til landstrøm innen 1. desember og få dekket opptil 40 prosent av kostnaden. Austevoll Elektro er klare for å installere.

Austevoll Elektro har installert landstrøm på nærmere 100 fartøy for flere ulike segment og fartøygrupper de siste årene.

En god andel av prosjektene har fått offentlig økonomisk støtte gjennom Enova sitt program Landstrømssytem i eksisterende fartøy.

Støtteordningen består fortsatt, men det har en stund vært klart at den skal avvikles.

Søknadsfrist 1. desember

Nylig satte Enova 1. desember som søknadsfrist for de som ønsker økonomisk støtte før ordningen avsluttes.    

Ordningen gir også mulighet for å søke om støtte til nødvendig tilleggsutstyr – slik at ordningen totalt omfatter:

  • Kjøp og installasjon av landsstrømsystem
  • Frekvensomformer
  • Integrasjon med strømstyringssystem (PMS)
  • Koblingspunkt på begge sider av fartøyet. 

De som får innvilget støtte har ett år på seg til å fullføre prosjektet.

Ber rederiene være raske

Austevoll Elektro har over flere år sett den store verdien og nytten landstrøm har for både eiere og brukere av små og store fartøy.  

Nå oppfordrer vi til å søke Enova innen frist og dermed kanskje sikre seg økonomisk støtte til investeringer man med stor sannsynlighet uansett må gjennomføre i fremtiden.

– Vi vil oppfordre alle rederier og fartøyeiere som har fartøy som er omfattet av ordningen til å vurdere hvilke fartøy det vil være fornuftig å installere landstrøm på snarlig. Da har man en gyllen mulighet til å få betydelig økonomisk støtte til prosjektene, sier Sigurd Vik (CCO) i Austevoll Elektro.

Landstrøm er som et kinderegg hvor alle kommer godt ut. Rederiene sparer penger i det lange løp, miljøet får mindre utslipp og mannskap får det mer sømløst når de legger til kai.

– Den største tekniske fordelen med landsstrøm er at man slipper såkalt «blackout». Det betyr at landstrøm koples til i synk med generator, før generator slås av. Dermed slipper man at alle elektriske anlegg på fartøyet må stenges ned, som ofte kan medføre tekniske komplikasjoner når de skal startes opp igjen, sier Øystein Kalvenes (Salg og R&D).

Svanhild1
MF Svanhild til Havforskningsinstituttet i Austevoll er ett av nærmere 100 fartøy som er utrustet med landstrøm av Austevoll Elektro. Foto: Havforskningsinstituttet

Kompetanse, erfaring og fleksibilitet

Austevoll Elektro har en svært lang referanseliste over landstrømprosjekter.

– At vi har gjort dette på nærmere 100 fartøy er en stor suksesshistorie i seg selv. Vi har skaffet oss omfattende erfaringer med hvordan vi kan gjøre dette trygt og effektivt for nær sagt alle slags fartøy og uavhengig av hvor de befinner seg i verden, sier Kalvenes.

De er nå opptatt av at nyheten kommer ut i markedet i god tid før søknadsfristen går ut, slik at rederier dette er aktuelt for snur seg rundt raskt og faktisk søker.   

– Man har ett år på seg til å gjennomføre prosjektet, og vi i Austevoll Elektro vil være svært fleksible det neste året, både når det gjelder tidspunkt og hvor installasjonen gjennomføres. Vi har et stort og kompetent team med rikelig erfaring som er vant til å reise for å løse denne typen oppdrag, sier Vik.  

Har prisene klare

Aktører som er interessert må selv gjennomføre søknadsprosessen i henhold til Enovas retningslinjer, men Austevoll Elektro er åpne for å gi gode råd og har priser klare.

– Vi har etablert et enkelt priskonsept, slik at det skal være lett for alle å ta kontakt med oss og få riktig pris for sine fartøy, sier Kalvenes.

Hvor stor støtte man kan få er avhengig av strømstyrke på prosjektet.  

Sentrale Enova-kriterier

Enova opplyser følgende om hvem som kan få støtte:

  • Fartøyet det søkes støtte til må være registrert i NIS eller NOR. Selskapet som balansefører investeringen, og som får miljøgevinsten av tiltaket, må stå som søker.
  • Fartøytypen PSV (Offshore forsyningsfartøy) støttes ikke lengre i denne ordningen.
  • Søker må være en næringsaktør registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund.

Så er det viktig å sette seg godt inn i samtlige vilkår Enova stiller.

Austevoll Elektro understreker at vi opptrer helt uavhengig og ikke er knyttet til Enova-ordningen.

Sigurd Vik og Øystein Kalvenes gir gjerne råd – se kontaktinfo nederst i artikkelen.   

Fordeler med landstrøm i havn:

  • Lavere driftskostnader grunnet høyere virkningsgrad for strøm kontra diesel
  • Redusert vedlikehold
  • Tilkobling uten black-out – unngår nedstengning av elektrisk anlegg ved tilkopling
  • Lavere havneavgift i enkelte havner ved bruk av landstrøm (miljødifferensiert havneavgift)
  • Reduserte CO2-utslipp og lokal luftforurensning
  • Bedre komfort uten støy og vibrasjoner

Nyttige Enova-lenker:

Kilde: Enova.no

Svanhild4
Helelektriske MF Svanhild tilkoplet ved kai. Foto: Havforskningsinstituttet
Svanhild2
Slik ser det ut om bord når MF Svanhild er koplet til. Foto: Havforskningsinstituttet

Kontakt

Ae portrett sigurd

Sigurd Vik

CCO
(+47) 95 29 19 16
Ae portrett oystein

Øystein Kalvenes

Salgsleder system / R&D-leder
(+47) 95 29 19 03